למה כל כך חשוב לדעת לקבל החלטות בחיים?

הקושי בקבלת החלטה

מאז שאני זוכרת את עצמי התקשיתי לקבל החלטות, עד לכדי איזה צבע של חולצה אני מעדיפה לקנות או מה ארצה להזמין מהתפריט במסעדה. מגוון רחב של אפשרויות רק העיקו יותר על תהליך קבלת ההחלטה הגורלית וכמובן, ככל שמידת חשיבות הנושא עלתה כך גם הקושי לקבל החלטה גבר יותר ויותר.

שנאתי את הרגע שביקשו ממני לקבל החלטה, היה לי הרבה יותר נוח שהפור נפל ושהעניין כבר לא בשליטתי. משמע שבאופן כללי הייתי מעדיפה לדעת, שהחולצה שאהבתי והתאימה למידתי, נשארה רק בצבע לבן ושבדיוק נגמרו 2 מנות עיקריות מתוך השלושה שהתלבטתי לגביהן.

ככל הנראה הייתי מתבאסת, אך היה עדיף כך מאשר להמשיך להתלבט מה להחליט.

כמובן ככל שגדלתי הייתי צריכה לקבל החלטות בנושאים הרבה יותר משמעותיים עבורי, נכון לאותה תקופת גיל. באיזו מגמות ארצה לעשות בגרות, איזה 3 תפקידים כדאי לי לבחור במנילה הצבאית ומה אני מחליטה לעשות עם עצמי עכשיו, בתור חיילת משוחררת.

הטכניקות שאימצתי כדי להתמודד עם הקושי

מאחר והיה לי קושי אדיר לקבל החלטות אימצתי לעצמי שתי טכניקות האחת אלמיניציה, עבורי זה היה אומר, לבחון את האפשרויות בסדר עדיפות עולה, לבטל את מה שהכי פחות נראה לי ולהמשיך להתלבט בין מה שנותר. השנייה תשאול כל מכר או כל אדם שהיה בסביבתי מהי דעתו האישית, גם אלו בעלי הניסיון וגם אלה שפחות.

אבי שהיה בין המכרים ששהו רבות במחיצתי תושאל רבות על ידי, אך למרות תשובותיו החוזרות ונשנות במשך חודשים, לא הצלחתי לקבל החלטה מה אעשה בתום שירותיי הצבאיים. עד לרגע, שסבלנותו פקעה והודיע לי "כשתקבלי החלטה להחליט – תחזרי אלי". 

תחליטי שאת מחליטה

בהתחלה כעסתי כל כך, הרי הוא יודע שאני מתקשה לקבל החלטות אז למה בדיוק הוא מצפה? שעכשיו ללא תמיכה אני כן יצליח?

תוך כדי שאני מתוסכלת מזניחתו, התחלתי אט אט להיתפקס ולבסוף הצלחתי גם לקבל את ההחלטה, שבדיעבד הייתה בין אחת החשובות בחיי. (ארחיב על הנושא בפוסט בהמשך – שווה לכם להירשם לניוזלייטר)

להחליט לקבל החלטה ולתחום אותה בזמן

אך מעבר לכך, החלטתי שמעכשיו והלאה אני עובדת ומשתפרת באופן קבלת ההחלטות שלי, וזה מתחיל בכך שאני מחליטה לקבל החלטה ותוחמת אותה בזמן.

כי כל עוד אני ממשיכה לקוות לקבל תשובות מהיקום, אני מפספסת מומנט הנוצר מעצם קבלת ההחלטה.

קודם כל זאת תחושת הקלה אדירה, אותה אבן שממש הכבידה עליי ביום יום, יורדת לי מהלב ודבר נוסף ומשמעותי הוא, שעצם קבלת ההחלטה מהווה עבורי כ-50% מהתוצאה. רעשיי הרקע והלבטים נעלמים וכעת יש לי בהירות גבוהה וכל כולי ממוקדת בביצוע ההחלטה. 

קבלת ההחלטה מהווה  כ-50% מהתוצאה

הבנתי גם שאי קבלת החלטה או לחלופין, להחליט לא להחליט זאת בריחה מהמציאות, המונע על ידי הפחד שלי לצאת ממקום הנוחות ולהתמודד עם ההשלכות הנבועות מהחלטותיי. בעוד שאיני מקבלת החלטה, אני נהיית למובלת ולא מובילה, כשאני מאפשרת לכוחות חיצוניים או אם תרצו, לכוח האינרציה לנהל את הדבר שהכי יקר לי, חיי.

מה שגרם לי להחליט לקבל החלטות באופן יזום ולקחת את השליטה לידיי, להיות הקברניט ולא המטען על הספינה. זאת אומרת שהחלטתי לקחת אחריות על חיי, מתוך הבנה עמוקה  שהם לא חזרה גנרלית לדבר האמיתי.

זהו הדבר האמיתי ואני לגמרי השחקנית הראשית בו.

מה קורה אם ההחלטה התגלתה כשגויה?

התשובה נמצאת בגוף השאלה ?. לעולם לא היית יודע אם לא החלטת והיית מנסה, הרי איך תדע? זה לא אומר שלא צריך לבדוק דבר או שניים לפני שמקבלים החלטה, אך אחרי שבדקת וחקרת קבל החלטה ותפעל להשיגה.

צא מנקודת הנחה שייתכן ויהיו קשיים ומכשולים בדרך, לכן תהיה ממוקד במטרה ואל תרים ידיים מהר. ייתכן גם ותצטרך לנסות בדרכים שונות להגיע לתוצאה. כמובן כמקבל החלטות סידרתי לא מהנמנע, שתקבל החלטה שאכן שגויה עבורך. לרוב תגלה שהיא שגויה כאשר היא חוטאת מ"האני מאמין" שלך ושהיא גובה מחיר יקר מדיי עבורך בפן המקצועי, האישי או הנפשי.

קח אחריות ממקום של צמיחה ולא של הלקאה, תסיק את המסקנות שלך ותציב לך קווים אדומים לפעם הבאה.

בסופו של דבר, כדי לחיות את החיים שאתה רוצה לחיות תצטרך לקבלת החלטות יזומות. תחליט שמעכשיו אתה לוקח אחריות על חייך ומוכן לכך כי ייתכן ואתה עשוי גם לטעות.  קח בחשבון שתהליך קבלת החלטות היא מיומנות המשתפרת עם הזמן, בייחוד שאתה לומד מה הן נקודות החולשה שלך ובאיזה מצבים אתה יותר כשיר לקבל החלטה רציונלית עבורך.

פוסטים נוספים ששווה להציץ

רוצה עדכונים במייל? זה המקום

קטגוריות פוסטים

קטגוריות פוסטים

0 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

המדריך שיעזור לך לחסוך יותר בפחות מאמץ !

5 כלים פשוטים להחזיר לך את השליטה בהוצאות

ולחסוך למה שחשוב לך באמת.

המדריך נשלח אליך בהצלחה!

המדריך שיעזור לך לחסוך יותר בפחות מאמץ!

5 כלים פשוטים להחזיר לך את השליטה בהוצאות

  ולחסוך למה שחשוב לך באמת.

המדריך נשלח אליך בהצלחה!