איך הצלתי עסק מסגירה להצלחה כלכלית – שלב 1

בפוסט הקודם סיפרתי איך בחרתי להתחיל לצעוד אל הלא נודע, הרפתקה שבה ידעתי מאיפה אני מתחילה, אך לא ידעתי איך תסתיים.

בגיל 21 אתגרתי את עצמי לשנות תוך 3 חודשים מאזן כספי של חנות שהיתה לפני סגירה.

ברגע שקיבלתי את ההחלטה התחלתי לפעול באופן מיידי.

באותו רגע לא עניינו אותי כל ההסברים של הצוות בחנות. היה לי ברור דבר אחד : החנות עובדת, יש לקוחות נאמנים ויש פה בסיס טוב של הכנסות, מה שאומר שיותר כסף יוצא מאשר כסף נכנס.

כלומר, צד אחד במאזן הכספי כבר עובד, אולי דורש שיפור, אך מספיק טוב להישען עליו כרגע . כך שבטווח הקצר שיש לי, עליי לשמר את מה שטוב ולטפל במה שלא עובד נכון.

המשכורת ששולמה לעובד שמעולם לא ראיתי

הדבר הראשון שעשיתי היה להסתכל למספרים בעיניים. אין דרך אחרת וצר לי עבור כל מי שמספרים ואקסל עושים לו חלחלה. אך אם רוצים שליטה בעסק צריך להתמודד עם המספרים, ללמוד להשתמש באקסל באופן הכי בסיסי שיש ואם זה עדיין מהווה בעיה, קחו דף ומחשבון והתחילו לרשום את הכנסות והוצאות העסק. המספרים חייבים להיות מול העיניים כי בסופו של דבר הם מספרים את הסיפור האמיתי שמתרחש בעסק.

Photo by rawpixel on Unsplash

בדרך כלל כשאני בונה תוכנית GO NO GO אני מעדיפה להתחיל עם ההכנסות, כך הערכות ההכנסות  שלנו יותר רציונליות כשעדיין לא פירטנו מה הן ההוצאות. אך הפעם התחלתי בטור ההוצאות  שמתחלק לשניים האחד הוצאות קבועות והשני הוצאות משתנות.

בהוצאות הקבועות רשמתי ארנונה, שכירות, חשמל, שילוט, ביטוחים.

בהוצאות המשתנות רשמתי פרסום, עובדים, ביגוד, ציוד.

הבעיות העיקריות שעלו מידית מתוך הטבלה:

  1. דמי שכירות – היו גבוהים יתר על המידה ביחס לשטח המנוצל לטובת העסק. החנות הוקמה בקומת הכניסה של בניין בן 8 קומות. כל הבניין הושכר לטובת התפעול של החנות כשבפועל רק 3 קומות היו בשימוש עבור מכירה, מחסנים ומשרד, ויתר הקומות נותרו נטושות.
  2. ארנונה – תשלום הארנונה היה תואם לשטח הבניין ושוב עלות גבוהה ביחס לשטח שבפועל נמצא בשימוש.
  3. משכורות – בעמודה זו רשמתי מה שכרו של כל עובד ותרומתו לעסק. מתוך הרשימה הבנתי שנדרשת התייעלות בנושא כוח אדם שהרחיב על כך בפוסט נוסף, אך אוכל לציין כבר עכשיו, שמצאתי עובד אחד שקיבל שכר חודשי, לעולם לא נפגשנו ומסתבר גם שלא היה כפוף לי. תפקידו היה משגיח תעודת כשרות – סיטואציה מוזרה שלעולם לא נתקלתי בה לפני כן.

8 קומות בבניין וחנות אחת בקומת הכניסה – פרופורציה?

טוב אז כיוון ראשוני למצב ההוצאות יש.

עכשיו מעניין מה קורה עם ההכנסות.

המחלקה שבמקום הכנסות יצרה גירעון

אז כך לחנות ישנן מספר מחלקות והן:

  1. העיקרית, שלשם כך התכנסו פה היא מחלקת פירות וירקות.
  2. עמדה של מיצים טבעיים. עמדה המתבקשת לאור הידע והניסיון בתחום שהיה למשפחתי.
  3. מחלקת מאפים שהתבססה על אפייה במקום.
  4. מחלקת קירור – שלמעט סוגים שונים של עלים היה שם גם נקניקים ופסטרמות. לא ברור איך זה קשור אבל גם זה היה. לכן החלטתי לאחד אותה עם המחלקה הבאה.
  5. מחלקת יבשים – שכללה שתיה, עוגיות ופיצוחים – מחלקה בפוטנציה.

כשפרטתי את ההכנסות של כל מחלקה הבנתי מספר דברים:

  1. למחלקת אפיה אין כל זכות קיום, מאחר והיא תופסת שטח נרחב בחנות ובמחסנים, מדיי יום נשארו לא מעט מאפים שנזרקו לפח ובנוסף לכל זה, נדרש להעסיק עובד רק לטובת המחלקה הזאת, בעוד שהיא אינה מצליחה להחזיר את עלויות השכר שלו. משמע במקום הכנסות היא יצרה גירעון.

– באותו שבוע שהתחלתי לעבוד בעסק נפרדתי ממנה ומהפחמימות הריקות שהביאה עימה.

  1. המחלקה של המיצים טבעיים היוותה תוספת ייחודית לחנות של פירות וירקות, שונה מכל חנות אחרת וגם הרווחיות בה היתה תוספת יפה להכנסות החנות.

– החלטתי לשמר אותה ולמצוא לה עובד ייעודי למחלקה שהתמקצע במחלקה וישמור על איכות גבוהה.

  1. חביבה אך לא אחרונה היתה מחלקת היבשים– המחלקה לא הראתה הכנסות גבוהות במיוחד, אך מגוון המוצרים נתנו מענה של מוצרי נוחות עבור הלקוחות. כך שבעת קניית פירות וירקות הוסיפו מדיי פעם לסל הקנייה פיצוחים או שישית מים, מה שהביא להגדלת סל הקנייה ללקוח בממוצע.

– מאחר שנוצרו שטחים “מתים” בחנות בעקבות פינוי מחלקת המאפים, החלטתי להרחיב את מחלקת היבשים. הבנתי שאצטרך להוסיף מוצרי עוגן כגון לחם וחלב, אומנם מוצרים עם רווחיות נמוכה, אך כאלה שמהווים תוספת לשירות שמעניקה החנות. בנוסף למוצרי העוגן הוספתי עוד מגוון מצומצם של מוצרים שיכולתי לתמחר במחיר קצת יותר גבוה. מאחר שלא היה סופר מרקט שעליו לענות על קריטריונים של סל קניות זול (למרות ששם החנות היה בעוכריה “שוק אלנבי”). עבור המחלקה תקצבתי לא יותר מעובד אחד כדי לשמור על כדאיותה בשלב זה.

  1. מחלקת הפירות והירקות שהיו לב ליבה של החנות עשתה עבודה טובה.

– כל שנותר לי בעיקר היה לשמור על איכות ומחירי הסחורה. 

לנוחיותכם הכנתי סיכום מהיר לתהליך שנעשה בשלב הראשון.

עד כה פירטתי את מסקנותיי הראשוניות מטבלת ההוצאות וההכנסות של העסק. לצורך הבראת העסק היתה בפניי עוד עבודה רבה.

בפוסטים הבאים אתייחס:

  • לניהול תזרים המזומנים של העסק והחשיבות על שמירת המוניטין שלי מול הספקים והבנקים.
  • איך הצלחתי לשנות את דמי השכירות למרות שטרם פג תוקפו של חוזה השכירות, שהיה לחלק משמעותי בתהליך ההבראה.
  • ומה הפעולה החשובה ביותר שעשיתי, שאפשרה לי לרכוש את הנכס הראשון שלי.

מזמינה אתכם להירשם לניוזלייטר ולקבל את העדכונים במייל.

פוסטים נוספים ששווה להציץ

רוצה עדכונים במייל? זה המקום

הצטרפו לדף הפייסבוק

2 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

המדריך שיעזור לך לחסוך יותר בפחות מאמץ !

5 כלים פשוטים להחזיר לך את השליטה בהוצאות

ולחסוך למה שחשוב לך באמת.

המדריך נשלח אליך בהצלחה!

המדריך שיעזור לך לחסוך יותר בפחות מאמץ!

5 כלים פשוטים להחזיר לך את השליטה בהוצאות

  ולחסוך למה שחשוב לך באמת.

המדריך נשלח אליך בהצלחה!